Spel via mobiltelefon

Spel via mobiltelefon ska revolutionera branschen

De flesta inom spelbranschen verkar vara överens: spel via mobiltelefonen kommer att revolutionera branschen. Men än är det lång väg kvar innan vi vet om det verkligen blir så. Spelvärlden har träffat Essnet Interactive och Netgame Factory, två svenska företag som utvecklar spellösningar för mobiltelefoner.

Branschföreningen Mobiltelebranschen räknar med att det kommer att säljas 2,3 miljoner mobiltelefoner i Sverige i år. Vid slutet av året kommer det att finnas nära 7,7 miljoner mobilabonnemang i landet, vilket betyder att 86 procent av befolkningen eller nästan nio av tio personer har en mobiltelefon.
– Vi tror att mobiltelefonen kommer att revolutionera hela spel- och lotterimarknaden, säger Klas Moberg, grundare av företaget Netgame Factory. En stor del av lotteriernas omsättning kommer att flytta till mobiltelefonen.
Netgame Factory är ett svenskt företag vars affärsidé är att utveckla lotterisystem baserade på mobiltelefoni och sälja dessa till licensierade lotterier runt om i världen. Under de två och ett halvt år som gått sedan starten har företaget främst utvecklat sms-baserade lotteriliknande tävlingar för företag som exempelvis Telia och Folkspel.
– Det är först nu med den nya lotterilagen som det är möjligt för spelbolagen i Sverige att använda Internet och mobiltelefoner som distributionsform för sina produkter.
Hybridspelet Yee-Haa
Redan innan Lotteriinspektionen utfärdat några tillstånd för spel via mobiltelefon har Folkspel tillsammans med Netgame Factory tjuvstartat kapplöpningen med spelet Yee-Haa som lanserades i oktober. Yee-Haa är ett hybridspel och består dels av en traditionell skraplott, dels av en frågetävling via sms. Genom att spelet på mobiltelefonen är en frågetävling och inte lotteri är spelet lagligt.
– Yee-Haa är både ett test och en form av utbildning av spelarna. Vi vill få spelaren att känna att det är lika säkert att spela via sin mobiltelefon som att köpa en skraplott.
Klas Moberg menar att det finns en tröskel för all ny teknologi och tar som exempel när de första bankomaterna dök upp.
– Folk kände sig osäkra och undrade om man verkligen vågar stoppa in sitt kort i maskinen. I dag är bankomater vardagsmat. Så det gäller för oss och andra aktörer att utbilda marknaden. Under några år kanske mobilspelandet behöver kompletteras med exempelvis skraplotter.
Redan i dag pågår tester av spel via sms i bland annat Estland och Italien. I november startar försök i Tyskland där ett spelbolag kommer att erbjuda spel via sms på alla företagets spelprodukter. Via sms kommer man att kunna spela på bland annat Lotto, Keno och Oddset.
– Det som är svårast för en speloperatör är att nå ut med sina produkter. Det gör man vanligtvis via ombud men med mobiltelefonen får bolagen i princip ett försäljningsställe per mobiltelefon, säger Ralph Gelfgren, vd för Essnet Interactive som utvecklat det system som används av det tyska spelbolaget.
Ralph Gelfgren menar att det är bättre för speloperatören att erbjuda spel via sms och mobiltelefon än via Internet. I de flesta länder är det betydligt fler personer som har tillgång till mobiltelefon än till Internet.
– Spel via sms kommer att ta fart när folk upptäcker hur smidigt det är och hur fort det går jämfört med att starta sin dator, logga in på Internet och spela där. Med mobiltelefon kommer spelandet att bli ännu mer spontant eftersom man kan spela när man vill, var man vill. Redan nu köper många ringsignaler och logotyper till sina mobiltelefoner via sms vilket visar att det går att använda sms som säljkanal.
Till skillnad från wap som är en teknik som ingen förstår och 3G som inte finns så är folk vana vid att skicka sms, menar Ralph Gelfgren. Förutom traditionella spelprodukter tror han att det kommer att dyka upp nya snabba och enkla produkter som ger spelaren anledning att återkomma ofta. Klas Moberg håller med:
– Vi räknar med att målgruppen för spel via mobiltelefon är personer i åldrarna 18-35 år. Det är en köpstark grupp som lotterierna hittills haft svårt att locka till spel. Den här målgruppen vill ha snabba, interaktiva spel.
Tror på vanlig telefoni också
Medan det mest talas om spel via mobiltelefonen via tekniker som sms, mms, Java och 3G, anser Ralph Gelfgren att den riktigt stora säljkanalen för spel kommer att bli den vanliga telefonen. För att spela på exempelvis Oddset ringer du ett visst nummer och använder din tonvalstelefon för att knappa in speluppgifterna. Alternativt används ett system med röstigenkänning så att det räcker med att säga ”Sätt tio kronor på 3-1 till Hammarby i matchen Hammarby-AIK på onsdag”.
– En sådan transaktion tar kanske 20 sekunder. Skulle du göra samma sak via wap på mobiltelefonen tar det både längre tid och är betydligt svårare. Att den vanliga telefonin fungerar som spelkanal ser man på program som Bingolotto och Vem vill bli miljonär.
Problem för mobiltelefonspel
I dagsläget finns det ett antal hinder som måste övervinnas för att spel via mobiltelefon verkligen ska ta fart. Det lagliga hindret är på väg att försvinna. Telefonoperatörerna har historiskt sett tagit för mycket betalt för sina tjänster men är enligt Klas Moberg på väg att erbjuda bra villkor för lotterierna. Att ta betalt för spel och att betala ut vinster måste också lösas på ett smidigt sätt. I Sverige kommer det förmodligen krävas att man registrerat sig hos speloperatören för att få spela via mobiltelefonen.
– Dessutom behövs ett riktigt succéspel från lotteribolagen, tror Klas Moberg.
Både Klas Moberg och Ralph Gelfgren anser att det för närvarande är spel via sms som gäller för mobiltelefoner. Det finns ingen ekonomisk grund att erbjuda spel via den mer avancerade tekniken mms (Multimedia Messaging Service) som kan skicka meddelanden med ljud och bild. För få telefoner har för närvarande stöd för tekniken som dessutom knappt införts i mobilnäten.
Men enligt Klas Moberg köper vi i Sverige i snitt ny mobiltelefon vart 1,6 år. Det betyder att snart kommer de flesta att ha tillgång till telefoner som har stöd för Javaprogram och mms. Det i sin tur gör det möjligt att i framtiden införa helt nya typer av interaktiva spel som exempelvis grafiska kasinospel och skraplotter som laddas ned till telefonen.
– Med färgskärm, ljud och Javaprogram kan spelen bli hur roliga som helst. Det kan leda till ett ökat spelmissbruk så det kommer att bli en svår balansgång för lotterierna att gå, avslutar Klas Moberg.

Mer information
Essnet:   www.essnet.se
Netgame Factory:  www.netgamefactory.com
Yee-Haa:  www.folkspel.se